Rady pro motoristy
Zimní pneumatiky
Nepřezout na zimní pneumatiky je riskem, který se vyplatit rozhodně nemusí. Zimní pneumatiky jsou totiž uzpůsobeny k nízkým teplotám, sněhu či ledu. Proto odkud nevyjedete v zimě s letní pneumatikou vlivem sněhu, či ledu, zimní většinou ano. Přesný termín k přezutí letních za zimní a naopak však není jednoznačně určeno.
Doporučuje se přezout za zimní pneumatiky, pokud teplota venku dosahuje trvale méně než + 7 °C. Při teplotách menších než + 7 °C totiž letní pneumatiky ztrácí svojí pružnost a přilnavost. Zimní pneumatiky mají mnohem lepší záběrové a samočistící vlastnosti, mají lepší záběr ve sněhu. Je prokázáno, že zimní pneumatiky v zimním období mají mnohem lepší výsledky při brzdění, ovládání vozidla než pneumatiky letní.
Obecná pravidla pro pneumatiky
- Obouvejte vaše vozidlo vždy těmi rozměry pneumatik, které máte udávané v technickém průkazu.
- Dodržujte správné nahuštění udávanou výrobcem vozidla
- Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm, v zimním období musí být hloubka dezénu min. 4 mm na jedné nápravě by měly být:
- Pneumatiky stejné značky.
- Pneumatiky stejného rozměru.
- Pneumatiky stejné konstrukce (většina pneumatik je konstrukce radiální).
- Pneumatiky se stejným rychlostním indexem.
- Pneumatiky se stejným indexem nosnosti.
Možné závady u pneumatik
- Ojeté kraje - podhuštěná pneumatika
- Ojetý střed - nadhuštěná pneumatika
- Ojetý jeden kraj - Špatně seřízená geometrie
- Nerovnoměrné opotřebení - Signalizuje závadu tlumičů
- Opotřebené jedno místo - vzniká nejčastěji při vzniku smyku
Rychlostní index
Index |
A2
|
A3
|
A4
|
A5
|
A6
|
A7
|
A8
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
J
|
km/h |
10
|
15
|
20
|
25
|
30
|
35
|
40
|
50
|
60
|
65
|
70
|
80
|
90
|
100
|
Index |
K
|
L
|
M
|
N
|
P
|
Q
|
R
|
S
|
T
|
H
|
V
|
W
|
Y
|
Z
|
km/h |
110
|
120
|
130
|
140
|
150
|
160
|
170
|
180
|
190
|
210
|
240
|
270
|
300
|
>240
|
Zatížení
Index |
kg
|
Index
|
kg
|
Index
|
kg
|
Index
|
kg
|
Index
|
kg
|
Index
|
kg
|
50
|
190
|
72
|
355
|
94
|
670
|
116
|
1250
|
138
|
2360
|
160
|
4500
|
51
|
195
|
73
|
365
|
95
|
690
|
117
|
1285
|
139
|
2430
|
161
|
4625
|
52
|
200
|
74
|
375
|
96
|
710
|
118
|
1320
|
140
|
2500
|
162
|
4750
|
53
|
206
|
75
|
387
|
97
|
730
|
119
|
1360
|
141
|
2575
|
163
|
4875
|
45
|
212
|
76
|
400
|
98
|
750
|
120
|
1400
|
142
|
2650
|
164
|
5000
|
55
|
218
|
77
|
412
|
99
|
775
|
121
|
1450
|
143
|
2725
|
165
|
5150
|
56
|
224
|
78
|
425
|
100
|
800
|
122
|
1500
|
144
|
2800
|
166
|
5300
|
57
|
230
|
79
|
437
|
101
|
825
|
123
|
1550
|
145
|
2900
|
167
|
5450
|
58
|
236
|
80
|
450
|
102
|
850
|
124
|
1600
|
146
|
3000
|
168
|
5600
|
59
|
243
|
81
|
462
|
103
|
875
|
125
|
1650
|
147
|
3075
|
169
|
5800
|
60
|
250
|
82
|
475
|
104
|
900
|
126
|
1700
|
148
|
3150
|
170
|
6000
|
61
|
257
|
83
|
487
|
105
|
925
|
127
|
1750
|
149
|
3250
|
171
|
6150
|
62
|
265
|
84
|
500
|
106
|
950
|
128
|
1800
|
150
|
3350
|
172
|
6300
|
63
|
272
|
85
|
515
|
107
|
975
|
129
|
1850
|
151
|
3450
|
173
|
6500
|
64
|
280
|
86
|
530
|
108
|
1000
|
130
|
1900
|
152
|
3550
|
174
|
6700
|
65
|
290
|
87
|
545
|
109
|
1030
|
131
|
1950
|
153
|
3650
|
175
|
6900
|
66
|
300
|
88
|
560
|
110
|
1060
|
132
|
2000
|
154
|
3750
|
176
|
7100
|
67
|
307
|
89
|
580
|
111
|
1090
|
133
|
2060
|
155
|
3875
|
177
|
7300
|
68
|
315
|
90
|
600
|
112
|
1120
|
134
|
2120
|
156
|
4000
|
178
|
7500
|
69
|
325
|
91
|
615
|
113
|
1150
|
135
|
2180
|
157
|
4125
|
179
|
7750
|
70
|
335
|
92
|
630
|
114
|
1180
|
136
|
2240
|
158
|
4250
|
|
|
71
|
345
|
93
|
650
|
115
|
1215
|
137
|
2300
|
159
|
4375
|
|
|
Značení na pneumatikách
Zkratky v popisu pneumatik:
A/T - all terrain - do jakýchkoliv podmínek
AW - all weather - celoroční, značené také M+S
H/T - highway terrain - pro silniční jízdu
M/T- mud terrain - do těžkého (blátivého terénu)
M+S - zimní a celoroční pneumatiky (bláto a sníh) "mud and snow"
MFS, FR, RPB, FP - ochranný lem ráfků z lehkých slitin
XL, RF, REINF - zesílené pneu s vyšší nosností
GRNX - vyrobeno z ekologických surovin
RW, OWL - bílý nápis na bočnici
ROWL - bílé obrysy písmen na bočnici
RB , BSL - černý nápis na bočnici
RY - žlutý nápis na bočnici
XNW, WW - bílý pruh na bočnici
SW - úzký bílý pruh na bočnici
BSW - černá bočnice (klasická pneu)
RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky
C - comercial - pneumatiky pro užitkové vozy
ZR - pneumatika pro rychlost nad 240km/h
TL - bezdušové provedení
TT - provedení s duší
RFT, ROF, ZP, RUN FLAT, SSR, CSR, DSST - dojezdové pneumatiky
CS - Conti Seal - samozacelující pneu
ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
STUD - pneu s možností použití hřebů
PR - počet pláten
MO - homologace na Mercedes Benz
NO - homologace na Porsche
* - homologace na BMW
F - homologace na Fiat
Pneumatika s hroty - pneu obsahuje již z výroby přípravu pro hroty (hroty nejsou v ceně pneumatik)
DEMO - demontované pneumatiky z nových vozů
DOT - rok výroby pneumatik (např. DOT 06 = r.v. 2006)
Jaké pneu musí být na jedné nápravě?
- pneu stejného výrobce a značky
- pneumatiky se stejným rozměrem
- pneu se stejným rychlostním indexem
- pneu se stejným indexem nosnosti
Kdy přezout na zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky se mají používat již v období, kdy se vnější teploty pohybují pod +7°C.